Jest to druga pod względem wiekowym grupa przedszkolna. 4 latki to dzieci, które znają przedszkole, znają Panie i swoich rówieśników. Doskonale orientują się w zasadach panujących w przedszkolu. Są coraz bardziej samodzielne i nie potrzebują tyle pomocy, co młodsi koledzy. Mają bogatą wyobraźnię do tworzenia nowych zabaw, oraz dobrze radzą sobie podczas zajęć grupowych.
O P I E K A/ W Y C H O W A N I E
W tej grupie wiekowej jak i na każdym poziomie edukacji przedszkolnej dzieci są przez nas otoczone opieką i troską. Pomimo tego, że najczęściej wykazują się samodzielnością to zawsze służymy pomocną dłonią, kiedy o to poproszą.
Dzieci uczą się samodzielności w rozwiązywaniu problemów. Jako nauczyciele obserwujemy wszystkie sytuacje w przedszkolu z dużą uwagą, ale też nie chcemy od razu stawać obok i narzucać gotowego wyjścia z trudnej sytuacji. Dziecięce zabawy rówieśnicze stwarzają dużo możliwości rozwoju jak współpraca, kompromis, empatia, podejmowanie różnych ról i stanowisk. Równie często powodują też dużo konfliktów i problemów. Tak jak w życiu, nie zawsze jest po naszej myśli. Dajemy dzieciom chwilkę na możliwości samodzielnego wyjścia z sytuacji, rozwiązania konfliktu. Dużo rozmawiamy, poznajemy zdanie z każdej strony i podpowiadamy, co można zrobić by następnym razem obyło się bez takiego problemu. Uczymy zaradności, tak by w życiu każde dziecko potrafiło sobie poradzić w każdej sytuacji.
R O Z W Ó J / E D U K A C J A
Dziecko rozwija się w przedszkolu na każdej płaszczyźnie tj. fizycznej, poznawczej, społecznej i emocjonalnej. Większość czasu spędza na zabawie, z rówieśnikami, dzięki której doskonali w sobie różne sprawności i umiejętności. Jednak trzeba zaznaczyć, że po pojęciem ZABAWA kryje się coś więcej niż tylko jeżdżenie samochodzikami po dywanie, ubieranie lalek czy układanie klocków. Zabawa ta w najprostszej formie, czyli swobodna z kolegami na dywanie z samodzielnym wyborem zabawek i aktywności to pewna część całości przedszkolnej, która bardzo kształtuje interakcje rówieśnicze, poczucie własnej wartości, wzajemności, spontaniczności i zaradności. Kolejna część to zabawy kierowane z nauczycielem, najczęściej w kole z wszystkimi dziećmi lub ruchowe jak tory przeszkód z zagadkami i zadaniami do wykonania. Dzieci uczą się cierpliwości, poszerzają zakres swoich zainteresowań, utrwalają poznane umiejętności ruchowe i wiedzę. Poszerzają pamięć i słownictwo. Inna część to zabawy dydaktyczne i językowe gdzie dzieci poznają ciekawostki z otaczającego je świata, wypowiadają się na ich temat, przeliczają elementy i dopasowują je do odpowiednich zbiorów, szukają swojego imienia na karteczkach na dywanie, szukają ukrytej maskotki słowami „Where are you?”, i witają się „Hello”. Kolejna część to zabawy badawcze gdzie dzieci eksperymentują, starają się z nauczycielem dochodzić do pewnych wniosków. Zaspokajają swoją ciekawość i chęć poznania odpowiedzi na wszystkie nurtujące je pytania. Zabawy na świeżym powietrzu i podczas wycieczek to następna składowa przedszkolnej całości. Tu szczególnie uczymy się odpowiedzialności za siebie i kolegów również, szacunku do przewodników i osób z zewnątrz. Poszerzamy swoje horyzonty i poznajemy świat poza przedszkolem. To tylko kilka wybranych opisów zabaw, nie sposób jest wymienić wszystkich, jakie mają miejsce w przedszkolu.
Edukacja to w większości to wszystko, co napisane jest wyżej, dodać należy aspekt stoliczkowy, gdzie dzieci ćwiczą motorykę małą rysując kolorowe obrazki po śladzie, oraz przyklejając precyzyjnie kwadraciki w odpowiednie miejsca lub lepiąc zwierzątka z plasteliny do makiety Zoo i wycinając ulubioną zabawkę, którą wcześniej namalowały farbami.
Jak każda grupa wiekowa 4-latki również posiadają swój pakiet książek. Bardzo lubią wykonywać ciekawe i kolorowe zadania i prace techniczne z wyprawki plastycznej. Poniżej kilka przykładowych kart pracy: