Ramowy rozkład dnia w Przedszkolu Językowo-Artystycznym „Twórcze Misie”
Ramowy rozkład dnia uwzględnia wymagania zdrowotne, higieniczne i jest dostosowany do potrzeb dzieci wynikających z ich rozwoju, warunków życiowych, wieku i założeń programowych przedszkola. Praca wychowawczo – dydaktyczna i opiekuńcza jest organizowana odpowiednio do potrzeb dzieci i prowadzona na podstawie przyjętego programu wychowania przedszkolnego dostosowanego do nowej podstawy programowej.
Pobyt dzieci w przedszkolu podzielony jest na pięć części:
- Co najmniej jedna piąta pobytu dziecka w przedszkolu powinna być przeznaczona na dowolną zabawę dziecka.
- Co najmniej jedną piątą dzieci powinny spędzać w ruchu, np.: w ogrodzie przedszkolnym (zajęcia sportowe, gry i zabawy ruchowe, obserwacje przyrodnicze, prace ogrodnicze i porządkowe).
- Jedną piątą można przeznaczyć na zajęcia dydaktyczne.
- Pozostałe dwie piąte pobytu dziecka w przedszkolu nauczyciel może zagospodarować dowolnie (np: czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne)
Wg nowej podstawy programowej podstawowymi formami organizacyjnymi zajęć w przedszkolu są: zabawy dowolne dzieci oraz zabawy i ruch na świeżym powietrzu.
Dzieci uczestniczą także w zajęciach dodatkowych, organizowanych na terenie przedszkola.
UWAGA! Ramowy rozkład dnia jest tylko ramą dnia i może ulec zmianie ze względu na różne warunki pogodowe, wizyty gości w przedszkolu, uroczystości, spotkania, krótszy lub dłuższy czas realizacji tematu dnia.
PLAN DNIA
7.30 – 8.00 – Przyjmowanie dzieci
- Gry, zabawy i zajęcia dowolne według pomysłów dzieci lub przy niewielkim udziale nauczyciela.
- Swobodna zabawa według zainteresowań lub inspirowana przez nauczycielkę o charakterze indywidualnym lub w zespołach.
- Zabawy konstrukcyjne, manipulacyjne, tematyczne, rozwijające uwagę i myślenie, wyzwalające aktywność twórczą i ekspresję.
- Zabawy integrujące grupę, kształtowanie umiejętności społecznych dzieci, zgodne funkcjonowanie w zabawie.
- Działania wspomagające rozwój dziecka ‐ indywidualne wspomaganie i korygowanie rozwoju, oraz praca z dzieckiem zdolnym.
- Ćwiczenia poranne.
8.30 – 9.00 – ŚNIADANIE (czynności higieniczno‐ porządkowe, przygotowanie do posiłku, przygotowanie do zajęć programowych)
9.00 - 10.00 - Zabawy swobodne
10.00 - 10.30 – Zajęcia dydaktyczne
Zajęcia dydaktyczne realizowane według założeń podstawy programowej oraz przyjętego programu wychowania przedszkolnego (rozwijanie różnorodnej aktywności dziecięcej: plastycznej, muzycznej, ruchowej, poznawczej, językowej, matematycznej).
10.30 – 11.30 – Zabawy ruchowe/zabawy na świeżym powietrzu
- Swobodne zabawy organizowane na świeżym powietrzu, obserwacje przyrodnicze, prace porządkowo‐ogrodnicze, spacery i wycieczki (poznanie środowisk przyrodniczych i społecznych w najbliższym otoczeniu przedszkola).
- Zajęcia i zabawy podejmowane z inicjatywy dzieci.
- Gry sportowe i ćwiczenia kształtujące postawę dziecka.
- Gry i zabawy ruchowe w sali w przypadku złych warunków atmosferycznych.
- Czynności higieniczno – porządkowe przygotowujące do posiłku.
11.30 - 11.45 – ZUPA
11.45 – 12.50 – Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze
- W grupie młodszej leżakowanie
- W grupie starszej różne formy relaksu, z wykorzystaniem wybranych technik relaksacyjnych, słuchanie literatury dziecięcej czytanej przez nauczyciela lub z nagrań, muzyki klasycznej, zabawy teatralne, tematyczne, inne wg zainteresowań.
12.45 – 13.10 – OBIAD (Czynności higieniczne przed i po posiłku)
13.10 – 14.30 – Zabawy swobodne w kącikach zainteresowań/zajęcia dodatkowe/zajęcia profilowe (warsztaty plastyczne, teatralne, robotyka, gra na pianinie, doświadczalnia, język angielski, język hiszpański)
14.30– 14.50 - PODWIECZOREK
14.50 – 17.00 – Zajęcia opiekuńczo-wychowawcze, odbiór dzieci.
- Tworzenie sytuacji edukacyjnych rozwijających indywidualne cechy, zdolności i zainteresowania, praca z dzieckiem o indywidualnych potrzebach rozwojowych.
- Zabawy ruchowe w ogrodzie przedszkolnym, obserwacje przyrodnicze lub/i zabawy ruchowe w sali, praca w kąciku przyrody.
- Zabawy wg zainteresowań dzieci: manipulacyjne, konstrukcyjne, tematyczne, dydaktyczne, inne w kącikach zainteresowań
- Czynności higieniczno‐porządkowe.
- Rozchodzenie się dzieci.